Materiał Partnera

Holowanie, czy laweta – od czego zależy wybór?

Holowanie, czy laweta – od czego zależy wybór?

W kryzysowej sytuacji na drodze często nie ma czasu na przemyślaną decyzję odnośnie do wyboru holowania, czy lawety. Kierowcy często wybierają pozornie tańszą opcję jaką jest holowanie. Często jednak skutkiem takiej decyzji są kosztowne w naprawie uszkodzenia samochodu, a w niektórych przypadkach mandat. Kiedy warto zdecydować się na droższą opcję lawety, a kiedy wystarczy zwykłe holowanie? W naszym artykule znajdziesz dokładną odpowiedź.

Kiedy wybieramy lawetę?

Po pierwsze lawetę należy wybrać, jeżeli znajdujesz się na autostradzie. Przepisy ruchu drogowego zabraniają bowiem holowania na tego typu drodze. Ponadto, lawetę trzeba wezwać w sytuacji, kiedy uszkodzony pojazd nie jest w stanie uczestniczyć w ruchu drogowym: kiedy nie działa układ kierowniczy albo hamulcowy.

-Zabronione jest również holowanie pojazdu, który nie został dopuszczony do ruchu drogowego, dlatego samochody z zagranicy przywozi się na lawecie.  Nie powinno się również holować pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, z napędem na 4 koła i aut hybrydowych. Może to grozić poważnymi uszkodzeniami, które znacząco przewyższają koszty zamówienia lawety.

Na co szczególnie zwrócić uwagę przy wyborze?

Wybór lawety będzie dobrym wyborem w każdym przypadku. Jeśli jednak rozważasz holowanie, warto zwrócić uwagę na następujące okoliczności.

Istnieje szereg czynników, na które powinno zwrócić się uwagę, decydując się na holowanie. Na przykład, czy samochód ma zawieszenie pneumatyczne, albo   hydropneumatyczne- jeśli uszkodzony jest silnik, takie zawieszenie odpadnie po drodze do warsztatu. Nie powinno się holować hybryd, automatów i samochodów z napędem 4x4. Zawsze lepiej skontaktować się ze specjalistą przed podjęciem wyboru holowania, bo koszty złej decyzji mogą być naprawdę duże. Telefony odbieramy 24h/7 - jak mówi nasz rozmówca, ekspert z firmy Auto-hol z siedzibą w Garwolinie.

Holowanie, a przepisy drogowe

Na holowanie możesz zdecydować się w sytuacji, kiedy nie znajdujesz się na autostradzie, a Twój samochód jest w stanie uczestniczyć w ruchu drogowym, czyli posiada sprawnie działający układ hamulcowy i kierowniczy. Pamiętajmy, że podczas holowania w obydwu pojazdach: holującym i holowanym należy włączyć światła mijania. Na terenie zabudowanym maksymalna prędkość podczas holowania wynosi 30km/h, a na niezabudowanym 60km/h. Szczególną uwagę należy zwrócić również na typ linki holowniczej. Zwykła linka holownicza powinna mieć długość od 4m do 6m. Jednak w przypadku, kiedy nie działa jeden z dwóch układów hamulcowych, należy wybrać połączenie sztywne max. Do 3m. Pamiętajmy również o umieszczeniu trójkąta ostrzegawczego z lewej strony na tyle pojazdu holowanego.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję