Jak zabezpieczyć samochód przed rdzą?

Jak zabezpieczyć samochód przed rdzą?

Wilgotność, rosnące zanieczyszczenia środowiska, stosowanie na drogach w okresie zimy soli oraz uszkodzenia mechaniczne skutkują pojawieniem się na metalowych częściach samochodu rdzy. Można ochronić pojazd przed korozją przez jego regularne mycie, jednak duże ilości błota czy soli sprawią, że trzeba go będzie myć często. Jakie są lepsze sposoby zabezpieczenia auta przed rdzą?

Kiedy zabezpieczyć pojazd przed rdzą?

W warunkach klimatycznych panujących w Polsce samochody nie mają specjalnego zabezpieczenia antykorozyjnego – producenci sprzedają nam pojazdy z zabezpieczeniem fabrycznym, dostosowanym ogólnie do lokalnych warunków pogodowych. Lepiej zabezpiecza się przed korozją tylko samochody przeznaczone do sprzedaży na rynkach krajów o trudnych warunkach atmosferycznych. Takie podstawowe zabezpieczenie może zostać łatwo uszkodzone mechanicznie lub pojawią się ogniska galwaniczne rdzy, powstające na skutek prężeń pracującej konstrukcji samochodu. Dlatego dobrym pomysłem jest zabezpieczenie antykorozyjne samochodu na własną rękę. Sami producenci wskazują, że lepiej to zrobić po 3-4 latach i potem regularnie powtarzać proces.

Co zabezpieczyć antykorozyjnie w samochodzie?

Koncerny motoryzacyjne wskazują, co można zabezpieczyć w samochodzie, by na dłużej mógł opierać się działaniu rdzy. Do położenia powłoki nadaje się oczywiście nadwozie, zabezpiecza się także podwozie oraz profile zamknięte.

Najpopularniejsze jest zabezpieczenie antykorozyjne podwozia samochodu: jego elementy pokrywa się środkami uniemożliwiającymi działanie wody, błota, soli, odbijających się okruchów skalnych, kamieni, piasku itp. czynników. Jak przebiega? Czyści się podwozie z pozostałości brudu i usuwa ogniska rdzy, a następnie na tak przygotowane podłoże natryskuje się warstwę preparatu antykorozyjnego.

By zabezpieczyć przed rdzą profile zamknięte, potrzeba wcześniej usunąć z ich wnętrza przez otwory techniczne dotychczasową warstwę powłoki antykorozyjnej (np. wosku). W ten sposób unieszkodliwia się powłokę, która w określonych miejscach mogła być przetarta lub wymyta przez gromadzącą się w profilach wodę. Następnym krokiem jest osuszenie wnętrza, inspekcja stanu zastanego i wtłoczenie nowej warstwy wosku lub masy uszczelniającej innego typu.

Zabezpieczenie antykorozyjne karoserii to pokrycie blach i profili zamkniętych specjalną, wielowarstwową powłoką, blokującą dostęp wody i innych czynników o charakterze korozyjnym. Nadwozie w największym stopniu zabezpieczane jest w fabryce poprzez pokrycie elementów karoserii i konstrukcji nośnej samochodu warstwą ocynku, następnie farbą antykorozyjną, farbami podkładowymi, barwiącymi i lakierem. Takie zabezpieczenie po kilku latach przestaje być wystarczające, dlatego należy elementy nadwozia i konstrukcyjne wozu pokrywać oraz wypełniać mieszaniną substancji zabezpieczających, wypierających wodę i uszczelniających, np. na bazie wosku. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję