Jakie są wymagania względem ochrony antykorozyjnej w przemyśle lotniczym?
Lotnictwo poprzez swoją specyfikę wymaga restrykcyjnych procedur, szczególnie w kwestiach technicznych. Jednym z problemów, z jakimi muszą zmierzyć się konstruktorzy, a w trakcie eksploatacji również mechanicy jest ochrona antykorozyjna samolotów i śmigłowców. Warto więc dowiedzieć się, na czym ona polega i jakie stosuje się w tym celu preparaty.
Zabezpieczanie antykorozyjne – najważniejsze problemy
Samoloty nie tylko podczas eksploatacji, ale również te uziemione muszą wytrzymywać duże obciążenia. Najbardziej narażone na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych są poszycia samolotów, a w szczególności powłoki lakiernicze. Z tego względu, że korozja w przypadku samolotów jest dużym zagrożeniem na stabilność i bezpieczeństwo lotu, szczególną wagę przywiązuje się do odpowiedniego zabezpieczania płatowca przed działaniem szkodliwych czynników, zwłaszcza że średni okres eksploatacji samolotu wynosi 25 do 30 lat. Dlatego największa odpowiedzialność za zabezpieczenie antykorozyjne spoczywa na lakierach do malowania konstrukcji samolotów.
Nowoczesne podkłady lakiernicze i lakiery
Malowanie samolotu jest skomplikowaną procedurą i wiąże się z przeprowadzaniem wielu procesów, takich jak czyszczenie chemiczne poprzez płukanie, trawienie alkaliczne i kwasowe oraz anodowanie. Wiele elementów płatowca wykonanych jest z różnych stopów i kompozytów, dlatego każdy z nich wymaga innej techniki nakładania powłok lakierniczych. W nowoczesnych technologiach stosuje się podkłady wodorozcieńczalne i rozpuszczalnikowe zawierającej chromiany lub ich pozbawione. Używa się także technologii antykorozyjnych poprzez ochronę anodową lub katodową, a także długotrwałe działanie chromianów dzięki stosowaniu specjalnych dodatków chemicznych.
Ochrona powłok przed korozją – specjalistyczne preparaty
Firmy specjalizujące się w branży lotniczej dostarczają specjalne środki antykorozyjne do konserwacji elementów samolotów i śmigłowców. Zapewniają one ochronę wszystkich odsłoniętych powierzchni metalowych, tworząc warstwę hamującą korozję na poziomie molekularnym. Również wyrafinowane technologicznie preparaty czyszczące do samolotów i śmigłowców zawierają skuteczne środki zabezpieczające przed rozwojem korozji. Stosowanie powłok tymczasowych, zwłaszcza podczas długotrwałego uziemienia samolotu zapewnia ochronę przed korozją również dla ruchomych połączeń, takich jak klapy skrzydłowe, lotki, zawiasy drzwi, podwozie itp. Preparaty te aktywnie przenikają do najmniejszych zakamarków, łączeń, mikropęknięć oraz wokół nitów gdzie skutecznie rozpraszają wilgoć. Tego typu środków ochrony antykorozyjnej należy szukać w specjalistycznych firmach. Jedną z nich jest dystrybutor produktów dla branży lotniczej Advance-Naft z Ostrowca Świętokrzyskiego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana