Przewodnik po usługach blacharsko-lakierniczych samochodów zabytkowych
Samochody zabytkowe to wyjątkowe pojazdy, które przyciągają uwagę wielu fanów motoryzacji. Wiele z nich przeleżało jednak wiele lat w garażu, przez co znajduje się w złym stanie i nie nadaje się do użytkowania. Aby przywrócić im dawny blask, trzeba przeprowadzić ich renowację. Jednym z etapów restaurowania samochodów zabytkowych są prace blacharsko-lakiernicze. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, jak się je wykonuje.
Naprawy blacharskie
Samochody zabytkowe często mają mniejsze lub większe wgniecenia w karoserii. Aby je usunąć, konieczne jest przeprowadzenie naprawy blacharskiej. Można ją wykonać kilkoma metodami. Oprócz klasycznego wyklepywania stosuje się naprawę panelową. Polega na rozgrzaniu blachy za pomocą spottera, a następnie jej szybkim odkształceniu. Umożliwia to wyciągnięcie wgnieceń.
Przeczytaj również: Z jakiej blachy wykonuje się rury i profile?
Coraz popularniejsze jest usuwanie uszkodzeń metodą PDR (ang. Paintless Dent Repair), czyli bez potrzeby ponownego lakierowania naprawianego elementu. Obejmuje dwie metody naprawy. Pierwszą z nich, wypychanie wgnieceń, wykonuje się za pomocą specjalnych drutów PDR. Drugą, wyciąganie wgnieceń, przeprowadza się przy użyciu specjalnych grzybków. Przykleja się je na klej w miejscu wgniecenia, a następnie wyciąga za pomocą pullera lub młotka bezwładnościowego.
Przeczytaj również: Komu powierzyć badania wytrzymałościowe metali?
Nierzadko zdarza się, że samochodom zabytkowym brakuje niektórych elementów karoserii: Ze względu na wiek oldtimerów znalezienie oryginalnych części zamiennych jest bardzo trudne lub nawet niemożliwe. Z tego względu usługi blacharsko-lakiernicze samochodów zabytkowych obejmują także dorabianie części. Zajmują się tym specjalistyczne firmy. Są w stanie wykonać nowe błotniki, listwy, maski, progi czy drzwi.
Lakierowanie karoserii
Po wykonaniu wszystkich napraw blacharskich wykonuje się lakierowanie karoserii. Często poprzedza się je kataforezą nadwozia. Taką usługę oferuje na przykład warsztat samochodów zabytkowych Carblast. Kataforeza to proces polegający na zanurzeniu karoserii w roztworze farby przy jednoczesnym podłączeniu do prądu za pomocą elektrod. W ten sposób na karoserii powstaje powłoka epoksydowa, która zapewnia wysoką ochronę przed korozją i działalnością innych czynników chemicznych.
Po kataforezie karoseria jest gotowa do właściwego lakierowania. Najczęściej wykonuje się je w komorze lakierniczej. Malowanie w ten sposób umożliwia równomierne rozprowadzenie farby i dotarcie do trudno dostępnych miejsc. W zależności od upodobań klienta można zastosować lakiery klasyczne, wzorowane na tych stosowanych kilkadziesiąt lat temu, lub współczesne. Po wysuszeniu zabytkowe auto wygląda jak nowe, a jego właściciel może cieszyć się jego pięknym wyglądem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana