Woski naturalne, syntetyczne i hybrydowe – czym różnią się między sobą?
Woskowanie karoserii to wciąż najpopularniejszy sposób na zapewnienie idealnego wyglądu samochodu oraz wzmocnienie ochrony lakieru przed negatywnymi skutkami działania warunków atmosferycznych. Efekt i trwałość działania w dużym stopniu zależy od rodzaju zastosowanego preparatu. Dowiedz się, czym różnią się woski naturalne, syntetyczne i hybrydowe? Który z nich wybrać dla swojego auta?
Lakier to najmniej trwały element samochodu, a przy okazji w największym stopniu odpowiada za wygląd auta. Nieumiejętna eksploatacja i brak konserwacji może spowodować, że już po kilku miesiącach straci swój fabryczny blask, barwa stanie się mniej intensywna, a na powierzchni pojawią się niewielkie rysy, których z czasem będzie przybywać. Nic dziwnego, że właściciele, którym zależy na wyglądzie swoich pojazdów, przykładają szczególną uwagę do kondycji tej warstwy ochronnej karoserii i na ratunek najczęściej sięgają po woski samochodowe.
Przeczytaj również: Rodzaje wosków samochodowych
– Woski to wciąż najlepsze zabezpieczenie, które samodzielnie może nałożyć każdy kierowca – mówi specjalista z Gloss Factory Marek Glinkowski, sklepu internetowego z akcesoriami i kosmetykami do pielęgnacji aut. – Należy tylko dobrze zastanowić się przy wyborze produktu, bo oferta jest ogromna. Inny preparat powinni nabyć właściciele, którym zależy na długotrwałym efekcie i lubią pieczołowicie pielęgnować swoje auta, a inny ci, którzy mają mało czasu na zabiegi, a chcą szybko zrobić wrażenie. Kryteriów wyboru jest zresztą dużo więcej, więc przed zakupem, warto wiedzieć, jakie korzyści przynosi konkretny produkt i w jaki sposób należy go stosować.
Podstawowym kryterium podziału wosków samochodowych jest ich skład. Z tego względu wyróżnia się trzy kategorie produktów:
- woski naturalne,
- woski syntetyczne,
- woski hybrydowe.
Woski naturalne z brazylijskich palm
Carnauba to wosk naturalny uzyskiwany z palm kopernicji woskodajnej, które rosną tylko w północno-wschodniej Brazylii. Ich liście wydzielają go, aby chronił je przed trudnymi warunkami atmosferycznymi. To najtwardszy wosk występujący w naturze i ma najwyższą temperaturę topnienia sięgającą 83-86°C. Do ochrony karoserii samochodowych używany jest od 1910 r. i w tym czasie zdobył ogromną renomę wśród kierowców.
Najczęściej sprzedawany jest w formie twardej, czyli woskowych łusek, które rozprowadza się specjalnymi aplikatorami po powierzchni karoserii. Ze względu na naturalne pochodzenie jest to substancja całkowicie bezpieczna i dlatego niektórzy kierowcy rozsmarowują go po lakierze gołymi dłońmi. Po nałożeniu należy chwilę odczekać, aż substancja nieco przeschnie i następnie trzeba wcierać ją delikatnymi ściereczkami z mikrofibry – do uzyskania idealnej, błyszczącej powierzchni.
Wielu kierowców uważa, że woski naturalne są bezkonkurencyjne w uzyskiwaniu idealnego połysku lakierowanej powierzchni oraz wydobywaniu głębi koloru. Poza tym dobrze chronią karoserię przed negatywnym wpływem środowiska, zwłaszcza promieniowania UV, utrudniają osiadanie zabrudzeń i ułatwiają ich usuwanie.
Sealanty – woski syntetyczne
Nowoczesne odkrycia z dziedziny chemii pozwoliły opracować doskonałe formuły wosków syntetycznych, które bardzo dobrze sprawdzają się jako warstwa ochronna karoserii samochodowych. Są wytwarzane sztucznie na bazie polimerów, związków dzięki którym można wytwarzać np. plastik czy sztuczny kauczuk. Bardzo dobrze wiążą się z warstwą lakieru, ale nie naruszają jego struktury wewnętrznej. Dzięki temu z reguły zapewniają dłuższą ochronę niż naturalna carnauba.
Charakteryzują się długą trwałością. Choć mogą mieć różne konsystencje, to największą popularnością cieszą się preparaty w formie gęstego mleczka. Bez problemu rozprowadza się je po powierzchni i w prosty sposób wciera, aż do momentu wytworzenia jednolitej warstwy ochronnej. Doświadczeni znawcy podkreślają przede wszystkim ich wysokie zalety w ochronie lakieru, skuteczne wypełnianie drobnych rys, wysokiej jakości hydrofobowość, czyli odporność na działanie wody oraz odporność na szkodliwy wpływ niekorzystnych warunków atmosferycznych np. promieniowania UV. Jest także bardziej odporny na wysokie temperatury.
Osoby przywiązane do tradycyjnych wosków naturalnych podkreślają jednak, że sealanty ustępują im pod względem osiąganych efektów wizualnych – nabłyszczenia lakieru i wydobycia jego głębi koloru. Sprawa jest dyskusyjna, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych wosków syntetycznych najwyższej jakości. Najlepiej przekonać się o tym osobiści poddając próbie preparat naturalny, a następnie syntetyczny. Niektórzy kierowcy stosują je na przemian – przed latem nakładają wosk naturalny ze względu na zalety wizualne, a na zimę stosują wosk syntetyczny ze względu na skuteczniejszą ochronę.
Udane połączenie – woski hybrydowe
Próbą połączenia zalet carnauby i sealantów są woski hybrydowe . Obowiązkowo zawierają one mieszankę brazylijskiego wosku palmowego, czasem wosków pszczelich z woskami sztucznymi. Idealny hybrydowy wosk do autapowinien mieć część cech carnauby – nadawać lakierowi idealny połysk i podkreślać intensywność kolorów. Dobrze jeśli taki kosmetyk jeszcze przyjemnie pachnie brazylijskimi liśćmi, tak aby proces jego rozprowadzania przyjemnie się kojarzył wykonawcy.
Natomiast zawarte w nim polimery powinny nadawać substancji dłuższą trwałość i powodować, że łatwiej się ją nakłada. Cechą szczególnie pożądaną jest skuteczna ochrona przed promieniowaniem UV, działaniem soli drogowej oraz wysoka hydrofobowość.
Wybór preparatów do woskowania karoserii jest bardzo duży. Warto dobrać taki, który najlepiej będzie pasował do konkretnego samochodu. Producenci oferują nawet produkty przeznaczone dla konkretnego odcienia koloru lakieru czy stopnia jego zużycia. Odpowiednie informacje znajdują się na etykietach, a porad udzielają sprzedawcy w specjalistycznych sklepach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana